www.dania.com.pl
Start Ambasada Danii
DesignDenmark
Kalendarz Wydarzeń
Podróże
Szlakiem wzornictwa i architektury
Bornholm -
wyspa artystów
Kontakt

Skandynawskie wzornictwo skandynawska izba gospodarcza święta tradycja

Kliknij na zdjęcie, zobacz, przeczytaj:

  • ofertę firm skandynawskich w Polsce
  • inspirujace skandynawskie rozwiązania
  • najnowsze informacje ze Skandynawii

 

Zrównoważony rozwój poprzez wzornictwo

Wzornictwo meblowe
Wzornictwa jest najbardziej obecne w naszym codziennym życiu właśnie poprzez meble. Niezależnie od tego, czy sobie to uświadamiamy, czy nie, to meble najbardziej na nas oddziaływają organizując przestrzeń mieszkania i pracy, wchodzą w interakcję z naszym ciałem gdy odpoczywamy, spożywamy posiłek, czy uczestniczymy w życiu społecznym. 
Duńskie wzornictwo meblowe charakteryzuje holistyczne podejście wyrażone poprzez integrację z architekturą i połączenie z funkcją użyteczną, tak aby stworzyć koherentną i funkcjonalną, silnie zindywidualizowaną przestrzeń.
Podejście to najpiękniej przejawiło się w projektach mebli w latach 50. i 60., i obecnie stanowi podstawę pracy i innowacyjności dla duńskich projektantów i firm meblarskich.

Na ramionach gigantów


Ikony wzornictwa zaprojektowane w latach powojennych nie pojawiły się znikąd, ale stanowiły ukoronowanie kilku sprzyjających czynników. Myślimy tu przede wszystkim o postępującej współpracy najwyższej klasy rzemieślników, projektantów i architektów w obszarze produkcji przemysłowej, której celem było połączenie tradycyjnego podejścia z nowymi technologiami, materiałami, tak by w pełni oddać ducha nowoczesnego i zamożnego społeczeństwa.
 
W efekcie meble autorstwa Arne Jacobsena, Poula Kjaerholma, Borge Mogensena i ich kolegów, oprócz wysokiej estetyki, miały określony, funkcjonalny cel. Często były projektowane z konkretnym przeznaczeniem, do wypełnienia przestrzeni publicznej Ratusza w Aarhus, szkół, bibliotek, po salę koncertową Muzeum Sztuki Współczesnej Louisiana.
 
To zintegrowanie funkcji i formy sprawia, że modele są ciągle podziwiane i produkowane, zaś idea połączenia rzemiosła, wzornictwa z potrzebami społeczeństwa i technologią stanowi bazę dzisiejszego wzornictwa meblowego.
 

Nowe materiały+nowe technologie = nowe możliwości

Tak jak 50. lat temu, tak i teraz duńscy projektanci meblowi są mocno zaangażowani w ideą pozytywnego rozwoju społeczeństwa. Zmieniły się jednak potrzeby i wymagania, z dążenia do budowania bogatego i stabilnego społeczeństwa, przeszliśmy do celu, jakim jest zrównoważony rozwój na globalną skalę, reagowanie na bieżące zjawiska takie jak ocieplenie klimatu i postępujący brak naturalnych surowców. To nowe wyzwania, jakie stoją przed projektantami.
 
W trosce o zrównoważony rozwój
Skandynawscy projektanci są coraz bardziej zainteresowani rozwiązaniami opartymi na zasadzie zrównoważonego rozwoju. Jednym z przykładów jest zaprojektowane w 2005 r., przez Johannesa Foersoma i Petera Hiorta-Lorenzena krzesło Imprint z przyjaznego środowisku materiału z włókna drzewnego, które wyznaczyło nowe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju w duńskim wzornictwie meblowym. 

Studium przypadku


Firma WE:DO:WOOD i seria Fond

 

We_Do_Wood.Drzewo jest naturalnym zasobem, jednak kurczące się powierzchnie lasów i szkodliwy wpływ na klimat, jaki wywiera wycinanie lasów deszczowych sprawia, że projektanci poszukują nowych rozwiązań.
Duńska firma stolarska WE:DO:WOOD założona w 2006 roku przez dwóch partnerów Sebastiana Jorgensena i Henryka Thygesena rozpoczęła poszukiwania zrównoważonej alternatywy dla tradycyjnego materiału używanego do produkcji ekskluzywnych mebli. Odkryła bambus, który błyskawicznie rośnie – ponad 1 metr dziennie, konsumując, wiecęj CO2 niż długowieczne dęby. Poza tym jest bardzo twardym surowcem, dzięki czemu redukuje konieczność używania kleju, śrub i innych dodatków. Poprzez serię Fond, firma pokazała jak proste i solidne wzornictwo wykorzystuje zalety materiału, który w zamian nadaje meblom unikalnej ekspresji.

 

Firma Komplot Design i krzesło NOBODY zaprojektowane dla HAY, 2007Komplot.

 

Krzesło NOBODY zostało zaprojektowane przez uznane designerskie duo Poula Christiansena i Borysa Berlina tworzących razem firmę Komplot Design, dla młodej dynamicznej firmy meblowej HAY. Projekt został zaprezentowany podczas Targów IMM w Kolonii w 2003 roku.
Krzesło jest produkowane w prostym procesie termoutwardzania kompozytu włókien polimerowych (PET). Produkcja nie wymaga zastosowania dodatków jak klej, śruby, czy żywica.
Surowiec PET pochodzi w 100% z recyklingu zużytych plastikowych butelek. Poza tym niewątpliwie przyjaznemu środowisku aspektowi, krzesła łatwo ustawiać i składować, mają estetyczny wygląd, łatwo je czyścić, i w dodatku mają doskonałe warunki akustyczne.

 

PAPCoRNprojekt Anne Bannick i Lene Vad jensen, 2002 rokPapcorn.

PAPCorRN jest prostym, lecz mocnym przykładem wykorzystania nowych materiałów. Surowiec, z którego zrobiono zastawę stołową ulega naturalnemu rozkładowi na zasadzie kompostu i w ten sposób ulega biologicznemu cyklowi przemiany. Może być użyty 1, 10 i 101 razy, a następnie rozłożony i użyty jako naturalny nawóz.
 


 Zobacz więcej, pobierz materiały Ambasady Danii, pobierz plik (pdf 0,5 Mb)

 

© Copyright Rekta Consulting