www.dania.com.pl
Start Ambasada Danii
DesignDenmark
Kalendarz Wydarzeń
Podróże
Szlakiem wzornictwa i architektury
Bornholm -
wyspa artystów
Kontakt

Skandynawskie wzornictwo skandynawska izba gospodarcza święta tradycja

Kliknij na zdjęcie, zobacz, przeczytaj:

  • ofertę firm skandynawskich w Polsce
  • inspirujace skandynawskie rozwiązania
  • najnowsze informacje ze Skandynawii

 

wzornictwo przemysłowe -  termos Stelton wzornictwo  duńskie Skandynawia

Organiczny funkcjonalizm

   

 
Duńskie wzornictwo pozo- staje w nurcie organicznego funkcjonalizmu. Widoczne jest to w projektach sztućców, zastawy stołowej i przedmiotach kuchennego użytku, gdzie prym wiodą tacy projektanci jak:
 
Grethe Meyer, Ole Palsby, Ursula Munch-Petersen, Ole Jansen.
 
Ich produkty są produkowane i sprzedawane przez firmy 
Georg Jensen,
Rosendhal,
Royal Copenhagen, Normann Copenhagen, Menu,
Eva Solo,
Bodum
 

   

 

 

 
Wzornictwo użytkowe
domowe akcesoria do jadalni, łazienek, kuchnii, salonów
 
W Skandynawii lata 70. i 80. to czas, kiedy sukcesy zaczęli odnosić projektanci przemysłowi, kierujący się  podstawowymi zasadami, jak zainteresowanie użytkownikiem (funkcja), szacunek dla materiałów i dbałość o detale (forma).
 
 
 
Równolegle z postępującą industrializacją społeczeństw, pierwsze nowe trendy we wzornictwie przemysłowym pojawiły się w Europie i Stanach Zjednoczonych. Ruch ten został zapoczątkowany w 1919 roku w Niemczech, przez szkołę i kierunek zwany Bauhausem, dla którego przenikanie się sztuki, technologii i funkcjonalności przedmiotu były oczywiste.
 
W USA główny strumień modernizmu pojawił się we wczesnych latach 40., a wykonane w jego duchu przedmioty, miały skusić klienta do zakupu produktu.
 
W Danii wzornictwo przemysłowe znalazło podatny grunt dzięki kilku czynnikom, jakim było zwrócenie uwagi na potrzeby użytkownika, szacunek dla materiału i uwaga skierowana na detal.
 
Naturalnie, duńskie wzornictwo szukało inspiracji w spuściźnie funkcjonalizmu i Bauhausu, jednaka pozostawało odrębnym kierunkiem, ze względu na swoją „organiczność”, naturalność, odróżniającą od restrykcyjnych i dogmatycznych form Bauhausu.
 
 
 
Margrethe Bowl Jacobe Jansen skandynawskie wzornictwoZałożone w 1950 r. studio Bernadotte & Bjorn było pierwszym, które w Danii  wyspecjalizowało się we wzornictwie przemysłowym, a w centrum jego zainteresowania były maszyny biurowe, sprzęt gospodarstwa domowego oraz artykuły funkcjonalne, np. termosy.
 
Zaprojektowana w 1950 dla Bernadotte&Bjørn, przez Jacoba Jensena (autora 200 projektów dla Bang&Olufsen), misa kuchenna Margrethe Bowl, do dzisiaj cieszy się wielką popularnością. Jej produkcją zajmuje sie firma Rosti (zdj.www. rosti-housewares.dk).
 
 
Arne Jacobsen i Stelton
 
W latach 60. wiele pracowni designerskich rozpoczęło swój rozwój dzięki wprowadzeniu nowych materiałów i metod produkcji. Sukces duńskiego wzornictwa meblowego zainspirował wiele firm do bliskiej współpracy z projektantami przemysłowymi. 
Arne Jacobsen wykonał projekt totalny tworząc w kopenhaskim hotelu Royal SAS (obecnie Radisson Blu Royal) komplementarną całość złożoną z drobnych, jak klocki Lego elementów, od klamek i sztućców, po meble i ogród zimowy.
 
Mniej więcej w tym samym czasie firma Stelton rozpoczęła współpracę z Arne Jacobsenem, który zaprojektował zastawę stołową ze stali nierdzewnej Cylindra Line. Po śmierci Jacobsena firma kontynuowała rozwijanie tej linii i dzięki kultowemu termosowi Thermo Erika Magnussena z 1976 roku, odniosła wielki, międzynarodowy sukces.
 
Współczesność

Eksperymenty i nowe wzornictwo zagościły na dobre. Należy tu wymienić projektantów skupionych w duńskich firmach takich jak 3PART (projekty kieliszków dla Eva Solo), Designit oraz CBD, a także niezależnych designerów, np. Steve McGugan i Anders Smith. Grupy te przetarły szlaki dla współczesnych duńskich projektantów, którym udało się rozwinąć tradycyjny duński styl albo z sukcesem stworzyć nowe rozwiązania.
 

 
 
 

 

 

© Copyright Rekta Consulting