www.dania.com.pl
Start Ambasada Danii
DesignDenmark
Kalendarz Wydarzeń
Podróże
Szlakiem wzornictwa i architektury
Bornholm -
wyspa artystów
Kontakt

Skandynawskie wzornictwo skandynawska izba gospodarcza święta tradycja

Kliknij na zdjęcie, zobacz, przeczytaj:

  • ofertę firm skandynawskich w Polsce
  • inspirujace skandynawskie rozwiązania
  • najnowsze informacje ze Skandynawii

Połączenie mostowe nad Wielkim Bełtem
 
 
 
Skarb narodowy - Most Wschodni
Połączenie mostowe nad Wielkim Bełtem
Połączenie mostowe nad Wielkim Bełtem


14 czerwca 1998 r, po dwunastu latach wytężonych prac, Jej Wysokość Królowa Małgorzata II dokonała uroczystej inauguracji połączenia mostowego spinającego brzegi dwóch największych duńskich wysp: Zelandii z miasteczko Korsor z Nyborgiem na wyspie Fionii.


Połączenie składa się z wiszącego Mostu Wschodniego, stałego mostu oraz tunelu zbiegającego się na małej wyspie Sprogo.

 


Most Wschodni (East Bridge) Zelandia-Sprogo

Most Wschodni został zaprojektowany przez biuro architektoniczne Dissing+Weitling.


Most o długości 6 790 m, rozpostarty pomiędzy Zelandią i mała wyspą Sprogo odznacza się wspaniała, ażurową konstrukcją. Jego przęsła zwieszają się z dwóch pylonów o wysokości 254 m, które tym samym stanowią najwyższy punkt Danii.

Most Wschodni z wiszącym przęsłem o długości 1624 metry jest najdłuższym tego typu mostem w Europie i trzecim na świecie, po Akashi Kaikyō Bridge w Japonii (1991 m) i Xihoumen Bridge w Chinach (1650m).
Budowa mostu o tak długim przęśle stanowi ogromne wyzwanie designerskie, architektoniczne i inżynierskie, dlatego Most Wschodni dziś jest traktowany w Danii prawie jak narodowy skarb.


Kolejne elementy połączenia na Wielkim Bełcie to:

  • most stały o długości 6 611 m, który stanowi kombinację połączenia drogowo-kolejowego pomiędzy Sprogo i Fionią
  • tunel kolejowy, który ma swój początek na Zelandii, by dołączyć do mostu na wyspie Sprogo, liczy on 8000 m i biegnie 75 metrów pod dnem morskim.

 

© Copyright Rekta Consulting