www.dania.com.pl
Start Ambasada Danii
DesignDenmark
Kalendarz Wydarzeń
Podróże
Szlakiem wzornictwa i architektury
Bornholm -
wyspa artystów
Kontakt

Skandynawskie wzornictwo skandynawska izba gospodarcza święta tradycja

Kliknij na zdjęcie, zobacz, przeczytaj:

  • ofertę firm skandynawskich w Polsce
  • inspirujace skandynawskie rozwiązania
  • najnowsze informacje ze Skandynawii

Lotnisko Kastrup, Terminal 3

Wybrane detale
lotnisko Kastrup

Lotnisko Kastrup "dziewczęta na lotnisku" Wyjście D2, Pirs D - Władcy przestworzy Kastrup - Gate C - Gra światła Elipsa 
Lotnisko Kastrup Pier_A Lotnisko Kastrup, Pier_C_ Lotnisko Kastrup - Eastern_rotunda 
Lotnisko Kastrup "dziewczęta na lotnisku"terminal 3 Lotnisko Kastrup, mozaika labirynt Lotnisko Kastrup - Pier C- Gra światła Elipsa 
 
Terminal 3 – Rzeźba z brązu „Dziewczęta na lotnisku”

Wyjście D2, Pirs D - Władcy przestworzy

Pier C – Gra światła Elipsa

Pier A - Mozaika - labirynt z czarnego marmuru
 
Lotnisko Kastrup
Lotnisko Kastrup w Kopenhadze
Idealne połączenie funkcji i sztuki

Lotnisko Kastrup w Kopenhadze jest największym lotniskiem w regionie nordyckim i hub-em dla Skandynawskich Linii Lotniczych SAS.
To prawdziwe wrota do Skandynawii, która już na lotnisku objawia swoje niewątpliwe piękno poprzez najwyższej klasy duńską architekturę, sztukę i finezyjne wzornictwo.

Terminal 3
Terminal 3 został zaprojektowany przez Vilhelm Lauritzen AS, a architekci Thomas Scheel i Søren Daugbjerg starali się stworzyć prostą i przyjazną pasażerom przestrzeń. Terminal 3, który swym kształtem przypomina skrzydło samolotu, składa się z dwóch podwójnych trójkątów o zaokrąglonych krawędziach, znajdujących się po obu stronach świetlika biegnącego wzdłuż terminala. Dach terminalu ma 228 metry długości, a wsparciem dla budynku jest podwójny rząd 22-metrowych kolumn.

Proste duńskie wnętrze
Wyposażenie Terminalu 3 jest proste i funkcjonalne. W hali przylotów znajdują się krzesła zaprojektowane przez duńskiego architekta Poula Kjærholma; w hali odbioru bagażu znajdują się krzesła typu Twin (Pirs  A i Pirs Zachodni wyposażone są w takie same krzesła) zaprojektowane przez duńskich architektów Johnny'ego Sørensena i Ruda Thygesena. Niskie, niebieskie krzesła Twin, które zostały zaprojektowane specjalnie dla lotniska w Kopenhadze, otrzymały w 1995 r. Duńską Nagrodę Meblarską.


Meble Partout w części tranzytowej
Podobnie jak krzesło Twin, seria mebli kawiarnianych Partout została zaprojektowana przez projektantów mebli Ruda Thygesena i Johnny'ego Sørensena specjalnie dla portu lotniczego w Kopenhadze. Seria Partout została pomyślana tak, aby pasować do lekkiej i przestrzennej architektury
W 1996 r. Partout nagrodzono dwiema niemieckimi nagrodami za projekt.

Informacja o Terminalu 3
Architekt: Vilhelm Lauritzen AS
Data oddania do użytku: sierpień 1998 r.
Główne materiały: szkło, stal, aluminium i granit
Powierzchnia: 44 000 m kw.
Długość: 228 metrów
Szerokość: 22 metry

Pier A - projekt Vilhelma Lauritzena
Idealne połączenie Terminali 1 i 2

Pirs A, który został zaprojektowany przez Vilhelma Lauritzena i otwarty w 1960 r., był pierwotnie częścią Terminalu A. W związku z kompleksową przebudową Terminalu 2, Pirs A został w 1995 r. odbudowany na starych fundamentach w zupełnie nowych stylu architektonicznym. W marcu 1998 r. otwarto nową część Pirsu A. Pirs ten, który został zaprojektowany przez Nielsa Everta z Holm & Grut A/S i był pierwotnie nazywany „Pirsem Zachodnim", jest dziś uznawany za część Pirsu A, gdyż wszystkie wyjścia w obu częściach oznaczone są literą A. Ta część Pier-u A jest dziś korytarzem łączącym Terminale 1 i 2, tj. terminal krajowy i terminale międzynarodowe.

Architekci i architektura
Dach Pirs A zaprojektowano tak, aby przypominał metalowe skrzydła samolotu. Elementy dachu opierają się na stalowych kolumnach, które znikają w dachu tworząc konstrukcję przypominającą gałęzie drzewa. Odbijające światło powierzchnie szklanych fasad i łukowatych sufitów tworzą typowe dla skandynawskiego stylu przestrzenie i oświetlenie. Zaokrąglone, aerodynamiczne kształty przypominają samolot i najnowsze technologie, podobnie jak aluminiowe elementy pokrywające wewnętrzne części budynku oraz zastosowane materiały i kolory.

Optymalny widok
Zadaniem architekta projektującego pirs było wykonanie takiego projektu, który by najlepiej spełniał funkcje tranzytowe, a jednocześnie był doskonałym wprowadzeniem do skandynawskiej sztuki i wzornictwa.
Pirs A dzięki ogromnym, przeszklonym przestrzeniom zapewnia możliwość obserwacji samolotów i płyty przed budynkiem, co wybitnie ułatwia poruszanie się po tej strefie i orientację przestrzenną. Jednocześnie pasażerowie mogą, niczym na ogromnym ekranie, oglądać wszystko to, co dzieje się na płycie lotniska.

Rotundy i elipsy
Zachodnia części Pirsu A łączy Terminale 1 i 2, a w związku z tym, że terminale te nie są zlokalizowane bezpośrednio obok siebie, Pirs A ma wiele zakrętów. Architekci postanowili uwypuklić zakręty za pomocą okrągłych elementów, tzn. rotund. Rotundy te są „zawiasami“, do których przymocowany jest budynek terminalu i dookoła których się obraca. Tak jak w przypadku innych części Pirsu A, elementami rotund są duże przeszklone ściany, które zapewniają doskonały widok na płytę postojową lotniska.

 

Elementy dekoracyjne na podłodze Pirsu A
W wschodniej rotundzie Pirsu A duński artysta Jørn Larsen stworzył przypominającą labirynt mozaikę podłogową wykonaną z czarnego szwedzkiego granitu i białego włoskiego marmuru. Ta zaprojektowana z matematyczną dokładnością mozaika o średnicy 8,9 metra, która została położona w 1998 r., stanowi uzupełnienie stylu architektonicznego całego pomieszczenia. Jej wzór jest bardzo geometryczny i w interesujący sposób kontrastuje z miękkimi dekoracjami okien zaprojektowanymi dla portu lotniczego przez Fransa Widerberga i Pera Steena Hebsgaarda. Przy praktycznych aspektach swego dzieła Larsen współpracował z duńskim dostawcą kamienia naturalnego A/S ENC Natursten.

 

Wybrane detale:

Terminal 3 – Rzeźba z brązu „Dziewczęta na lotnisku”
Hanne Verning jest autorką jednej z najczęściej fotografowanych rzeźb na lotnisku Kastrup. Przedstawia ona dwie, naturalnej wielkości dziewczyny, które oparte o szklaną balustradę obserwują ruch w hali wylotów i przylotów Terminalu 3. Ich spokojne, filigranowe sylwetki stanowią kontrast dla nieustannego pośpiechu szybko przemieszczających się pasażerów, a jednocześnie same wzbudzają chęć do chwilowego zwolnienia tempa i zadumy.

Pirs C – Gra światła
Budynek Pirs C został zaprojektowany w 2001 r. przez biuro architektoniczne Holm & Grut Architects. Jedna z części górnej warstwy dachu została wycięta i zamontowano w niej elipsę ze szkła.

 

Wyjście D2, Pirs D - Władcy Przestworzy [ang. Masters of the air]
Wysoko pod sufitem przy Wyjściu D2 szybują piękne szklane ptaki - władcy przestworzy. Zostały wykonane przez pochodzącego z Wysp Owczych artystę Trondura Paturssona i duńskiego mistrza szklarskiego Pera Steena Hebsgaarda, w 2001 roku. Patursson jest wszechstronnym artystą, który tworzy oleje, akwarele, rzeźby, kolaże i reliefy, a w ostatnich latach szczególnie dużo przyjemności sprawia mu praca ze szkłem. Inspiracją dla niego jest przyroda, a w szczególności morze.

Zobacz galerię zdjęć z lotniska (1)

Zobacz galerię zdjęć z lotniska (2)

Pobierz przewodnik po architekturze, sztuce i wzornictwie na lotnisku Kastrup w formacie pdf (0,5 Mb)

 

© Copyright Rekta Consulting