www.dania.com.pl
Start Ambasada Danii
DesignDenmark
Kalendarz Wydarzeń
Podróże
Szlakiem wzornictwa i architektury
Bornholm -
wyspa artystów
Kontakt

Skandynawskie wzornictwo skandynawska izba gospodarcza święta tradycja

Kliknij na zdjęcie, zobacz, przeczytaj:

  • ofertę firm skandynawskich w Polsce
  • inspirujace skandynawskie rozwiązania
  • najnowsze informacje ze Skandynawii

Nasłynniejsze prace
Poul Henningsen

     
 
 

Cytaty
Poul Henningsen

 
„Postulat, że nie wolno ranić uczuć innych ludzi brzmi dobrze – może jednak ten świat byłby lepszym miejscem do życia, gdybyśmy nie ranili rozumu“.

„Cała sztuka polityczna jest zła – cała dobra sztuka jest polityczna“.

„Wiara nigdy jeszcze niczego nie poruszyła. Tym co porusza są wątpliwości".

„Przyszłość przychodzi sama, postęp nie“.

Poul Henningsen
projektant, architekt, pisarz, artysta, krytyk

 

Poul Henningsen (9.09.1894 r.– 31.01.1967 r.) - projektant, architekt, pisarz, artysta, jedna z czołowych postaci duńskiego życia kulturalnego w okresie międzywojennym. W Danii często mówi się o nim PH.

Młodość
Dwudziestolecie międzywojenne
Po II wojnie światowej
Poglądy

 

Młodość
Poul Henningsen był  synem pisarki Agnes Henningsen i satyryka Carla Ewalda. Szczęśliwe dzieciństwo spędził w tolerancyjnym i nowoczesnym domu, kóry często odwiedzali czołowi literaci. W latach 1911-1917 studiował architekturę, ale nigdy jej nie ukończył, później próbował swoich sił jako wynalazca i malarz.

Jako architekt Henningsen był jednym z najbardziej zagorzałych zwolenników funkcjonalizmu, który propagował. Jego najbardziej znanym dziełem była seria lamp PH (pierwsza zaprojektowana w 1925 r.), która wykorzystuje załamanie światła. Projekt ten zapewnił mu środki finansowe do dalszej pracy. Henningsen był autorem w sumie ponad 100 projektów lamp.

wróć do początku

 

Dwudziestolecie międzywojenne
W latach 20. Poul Henningsen zajął się pisarstwem. Wydawał polemiczne, lewicujące czasopismo Kritisk Revy (1926-1928, „Przegląd Krytyczny“), w którym wraz z kolegami szydził ze staroświeckiego stylu i konserwatyzmu w dziedzinie kultury, łącząc te tematy z polityką. W tym samym czasie zaczął pisać piosenki rewiowe, w których wychwalał naturalne zachowanie, tolerancję seksualną oraz prosty styl życia. Był osobą, która uczyniła z duńskich rewii polityczną broń lewicy, nie pozbawiając ich rozrywkowego charakteru (tak zwane rewie PH, 1929-1932). W 1933 r. wydał swoją najbardziej znaną publikację, polemikę „Hvad med Kulturen?“ („A co z kulturą?"), która była śmiałą i bezpośrednią krytyką duńskiego życia kulturalnego, jego snobizmów i uwielbienia przeszłości pomimo wszystkich wysiłków zwolenników modernistycznego przełomu. Próbował w niej wskazywać na podobieństwa między pruderią, moralizatorstwem i faszystowskimi sympatiami, a także zarzucał socjaldemokratom brak wyraźnej i konsekwentnej linii kulturalnej. Ta książka oraz całokształt jego działalności sprawiły, że został uznany za na wpół komunistycznego „współpasażera“. W tym okresie faktycznie było mu blisko do komunistów, choć się do nich nie przyłączył. Uczestniczył w antyfaszystowskich kampaniach propagandowych i zawsze starał się łączyć kulturę z polityką.

Jedną z jego innych inicjatyw w tym okresie był „Danmarksfilmen” („Film o Danii”z 1935 r.), znany także jako PH Danmarksfilm. Jest to bezpretensjonalny i nakręcony w nietradycyjny sposób film ukazujący życie we współczesnej mu Danii w żywy i lekko bluźnierczy sposób. Obrazom przedstawionym w filmie towarzyszą jazzowe rytmy. Większość krytyków film potępiła i nie zostawiła na nim suchej nitki, ale później został on zrehabilitowany i uznany za jeden z klasycznych duńskich filmów dokumentalnych. Henningsen pisał także scenariusze filmowe.

wróć do początku

Po II wojnie światowej
W czasie drugiej wojny światowej i niemieckiej okupacji Danii trzymał się w cieniu i w 1943 r. uciekł do Szwecji, jednak starał się nie tracić ducha i w ukryciu tworzył opozycyjną poezję. Po wojnie odciął się od komunistów, którzy krytykowali go za propozycje stosowania zasad humanitarnych w stosunku do nazistów i rosnący sceptycyzm wobec Związku Radzieckiego. Mimo izolacji wciąż pisał i uczestniczył w debatach, a w latach 60. nowe pokolenie uczyniło z niego kogoś na kształt guru. Pod koniec życia został członkiem Duńskiej Akademii i wspierał nowy ruch konsumentów.

Poglądy
Pod wieloma względami Poul Henningsen, jest człowiekiem, który dokończył pracę Georga Brandesa. W swych poglądach był na swój sposób powierzchowny i niepoważny, ale zarazem bardziej nowoczesny i mniej elitarystyczny. Będąc kpiarzem i prowokatorem, który często odwracał idee do góry nogami (jak George Bernard Shaw) i którego wnioski mogły być zarówno niesprawiedliwe, jak i przejaskrawione, był równocześnie człowiekiem o niewzruszonych zasadach, wierzącym w ideę demokratycznego, naturalnego i tolerancyjnego społeczeństwa.

 wróć do początku

 

© Copyright Rekta Consulting