www.dania.com.pl
Start Ambasada Danii
DesignDenmark
Kalendarz Wydarzeń
Podróże
Szlakiem wzornictwa i architektury
Bornholm -
wyspa artystów
Kontakt

Skandynawskie wzornictwo skandynawska izba gospodarcza święta tradycja

Kliknij na zdjęcie, zobacz, przeczytaj:

  • ofertę firm skandynawskich w Polsce
  • inspirujace skandynawskie rozwiązania
  • najnowsze informacje ze Skandynawii

Wybrane prace
Kristian Solmer Vedel

    
Kristian Solmer Vedel
Duński projektant wzornictwa przemysłowego

 

Kristian Solmer Vedel (2.03.1923 r. –  5.03.2003 r.) - duński projektant wzornictwa przemysłowego.

W 1942. ukończył praktykę u stolarza artystycznego. W latach 1944-1945 był wolnym słuchaczem u profesora Kaare Klinta na Wydziale Mebli Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Kopenhadze. W 1946 r. ukończył studia na Wydziale Projektowania Mebli w Szkole Sztuk Pięknych, Rzemiosła i Wzornictwa w Kopenhadze, gdzie w latach 1953-56 był też wykładowcą. W latach 1947-1949 piastował funkcję prezesa Stowarzyszenia Duńskich Projektantów Mebli. Odegrał kluczową rolę w powołaniu Duńskiego Stowarzyszenia Projektantów Przemysłowych i w latach 1966-1968 był jego pierwszym prezesem.

W 1950 r. ożenił się z Birgit (z domu Arnfred), a w 1954 r. założył studio projektowe w podkopenshaskim Humlebæk. Mieli czwórkę dzieci, jednak w 1961 r. wzięli rozwód. W tym samym roku Vedel ożenił się ze swoją drugą żoną, Ane (z domu Pedersen).

W latach 1968-1971 Kristian Vedel stworzył Wydział Wzornictwa Przemysłowego na Uniwersytecie Nairobi w Kenii i był jego szefem. Wraz z żoną Ane wrócił do Danii w 1972 r. i otworzył studio projektowe w gminie Thyholm w północno-zachodniej Jutlandii. W Thyholm Kristian Vedel poświęcał większość czasu uprawie ziemi, hodowli owiec rasy Shropshire oraz badaniom nad wykorzystaniem ich wełny, skór i mięsa.

Pod wpływem Kaare Klinta i niemieckiej szkoły Bauhaus tworzył „klasycznie modernistyczne“ projekty, które charakteryzowało twórcze wykorzystanie materiałów, w szczególności tworzyw sztucznych i drewna, oraz uwzględnienie aspektów ergonomicznych i funkcjonalnych. Typowym przykładem są jego meble dla dzieci, które można było dostosować do potrzeb rosnącego dziecka albo wykorzystać jako zabawkę. Pod każdym względem meble te były projektowane dla dzieci i z myślą o ich potrzebach, a nie były po prostu miniaturową wersją mebli dla dorosłych.

W jednym z wywiadów Kristian Vedel opisał swoje podejście w następujący sposób:
Punktem wyjścia dla artysty zajmującego się projektowaniem przemysłowym musi być zawsze to, że z własnego punktu widzenia i możliwie w jak najbardziej obiektywny sposób, ocenia on, czego jego zdaniem potrzebuje społeczeństwo i inni ludzie; musi on zająć swoje stanowisko w sprawie istniejących możliwości i obowiązków.”

Vedel otrzymał pierwszą nagrodę przyznaną przez Kopenhaski Cech Stolarzy Artystycznych (1947), nagrodę Louisiana Museum Prize (1957), srebrny medal na Triennale w Mediolanie za meble dla dzieci (1957), złoty medal na Triennale w Mediolanie za linię melaminowych naczyń i pojemników, które można było układać jeden na drugim, nagrodę Design Award na Interplast w Londynie (1961) oraz nagrodę Lunning (1962).

W okresie styczeń-maj 2007 r. duńskie Muzeum Trapholt zorganizowało retrospektywną wystawę najważniejszych prac Kristiana Vedela. Uzupełnieniem wystawy była książka poświęcona jego pracom i rysunkom wydana przez Arkitektens Forlag.

 

© Copyright Rekta Consulting