www.dania.com.pl
Start Ambasada Danii
DesignDenmark
Kalendarz Wydarzeń
Podróże
Szlakiem wzornictwa i architektury
Bornholm -
wyspa artystów
Kontakt

Skandynawskie wzornictwo skandynawska izba gospodarcza święta tradycja

Kliknij na zdjęcie, zobacz, przeczytaj:

  • ofertę firm skandynawskich w Polsce
  • inspirujace skandynawskie rozwiązania
  • najnowsze informacje ze Skandynawii

Wybrane prace
Hans Jørgen Wegner

Fotel Paw     
 

Najsłynniejsze prace
Hans Jørgen Wegner


Fotel Mostek [ang. Wishbone Chair (Y Chair)] (1949)

Okrągły Fotel [ang. The Round Chair] (1949)

Fotel Obręcz [ang. Circle Chair (Hoop Chair)] (1965- 1986)

Fotel Tata Miś [ang. Papa Bear Chair] (1951)

Fotel Skrzydło [ang. The Wing Chair] (1960)

Fotele składane (1962)
Hans Jørgen Wegner
Funkcjonalizm i modernizm

 

Hans Jørgen Wegner (2.04.1914 r. - 26.01.2007 r.) był znanym duńskim projektantem mebli, którzy przyczynił się do spopularyzowania na świecie duńskiego wzornictwa w połowie XX wieku. Jego projekty wyrastają ze szkoły modernistycznej, widoczny jest w nich nacisk na funkcjonalizm.

 

 

Młodość
Urodzony w Tønder, mieście położonym w południowej Danii, Hans był synem Petera M. Wegnera, który był szewcem. Jako dziecko Hans terminował u mistrza stolarstwa artystycznego H. F. Stahlberga. Wkrótce odkrył, że potrafi pracować z drewnem i polubił ten materiał. Warsztat stolarza artystycznego produkował wiele przedmiotów z drewna, a młody Hans Jørgen Wegner szybko dostał możliwość eksperymentowania ze wzornictwem. Po ukończeniu praktyki w wieku 17 lat pracował w warsztacie przez kolejne trzy lata a następnie wstąpił do armii. Po skończeniu służby był studentem politechniki a następnie Duńskiej Szkoły Sztuk Pięknych i Rzemiosła i Akademii Architektury w Kopenhadze.

W Kopenhadze dowiedział się o istnieniu założonej w 1927 r. Carpenters Guild Furniture Exhibts, w ramach której współpracowali ze sobą tacy mistrzowie stolarstwa, jak Johannes Hansen, L. Pontoppidan, Niels Vodder, Jacob Kjær, A. J. Iversen, Moos i Rudolf Rasmussen a także najlepsi architekci tej epoki: Kaare Klint, Vilhelm Lauritzen, Ole Wanscher i Mogens Voltelen.

Te coroczne wystawy pozwoliły młodemu Wegnerowi zobaczyć na własne oczy efekty połączenia rękodzieła ze wzornictwem. W trakcie studiów na politechnice Wegner był czasami wysyłany do Muzeum Sztuki i Wzornictwa, aby mierzyć meble. Była to kolejna okazja do zapoznania się ze światem projektowania mebli. Wegner postanowił zostać projektantem. Chciał produkować i sprzedawać własne meble, dlatego w 1936 r. rozpoczął studia w Duńskiej Szkole Wzornictwa pod kierunkiem O. Mølgaarda Nielsena.

Już jego pierwsze prace, np. fotel z opadającymi oparciami na ręce przypominającymi luźne nadgarstki (projekt z 1937 r. dla Muzeum Sztuki Dekoracyjnej), były przykładami podejścia Wegnera polegającego na „odzieraniu starych foteli z ich zewnętrznego stylu i pokazywaniu ich czystej konstrukcji“.

Po dwóch latach został zatrudniony w Århus - na początku w biurze architektonicznym Erika Møllera i Flemminga Lassena a potem, w 1940 r., w studio założonym przez Arne Jacobsena i Erika Møllera, którzy projektowali i budowali ratusz w Århus. Zadaniem Wegnera było zaprojektowanie mebli do ratusza.

 wróć do początku

Dalsza kariera
Przez jakiś czas Wegner pracował dla znanego duńskiego projektanta Arne Jacobsena. Odpowiadał on za projekty mebli do zaprojektowanego przez Jacobsena ratusza w Århus. Po kilku latach pracy dla Jacobsena Wegner założył własną firmę. Razem z innym architektem - Børge Mogensenem - zaprojektował meble dla FDB (duńska sieć sklepów spożywczych), a zainspirował ich do tego Erik Kold, który założył organizację duńskich producentów mebli popularyzującą duńskie wzornictwo za granicą.


Później zacieśnił współpracę z firmą PP Møbler (realizującą dziś większość jego projektów), dla której stworzył wiele późniejszych projektów. Wegner był aktywnym projektantem przez całe życie. Jedną z jego późniejszych prac jest „Fotel Obręcz“, który w 1965 r. początkowo zaprojektował korzystając ze stalowej rurki jako podstawy, ale w końcu w 1985 r. do produkcji wszedł jako mebel wykonany w całości z drewna (dla PP Møbler). Wegner projektował meble dla firm PP Møbler, Johannes Hansen, Carl Hansen & Son, Fritz Hansen, Getama, Fredericia Stolefabrik i innych. Zaprojektował ponad 500 foteli, a pracę zawodową porzucił dopiero w ostatniej dekadzie życia.

 wróć do początku

Nagrody
Wegner otrzymał wiele prestiżowych nagród w dziedzinie wzornictwa, począwszy od nagrody Lunning w 1951 r. i Grand Prix na Triennale w Mediolanie w tym samym roku, przez medal księcia Eugena w Szwecji a skończywszy na medalu Eckersberga w Danii. W 1959 r. został mianowany honorowym królewskim projektantem przemysłowym przez londyńskie Royal Society of Arts. Jego meble znajdują się w wielu międzynarodowych kolekcjach, między innymi w Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku oraz Die Neue Samlung w Monachium.

 wróć do początku

Fotele
Zaprojektowane przez Wegnera fotele produkowane były głównie przez firmy PP Møbler i Carl Hansen & Søn, i były to zwykle fotele wolnostojące. Inspiracją dla „Fotela Pawia" z 1947 r., który miał zbudowane z listewek oparcie wystające tak, aby przypominać pióra ptaka, był tradycyjny fotel Windsor. Składane fotele z 1949 r. miały być zawieszone na ścianie, a w zaprojektowanym w tym samym roku „Fotelu Skorupce“ eksperymentował on z siedzeniem, które było zbudowane z drewna wyginającego się w trzy strony. Zaprojektowany w 1953 r. wielofunkcyjny „Fotel Stojak" miał elementy pozwalające na zawieszenie lub położenie wszystkich części męskiego garnituru. Oparcie na plecy zostało wyrzeźbione w formie wieszaka, spodnie można było zawiesić na drążku znajdującym się przy krawędzi siedzenia, a całą resztę położyć w schowku pod nim. W 1960 r. Wegner zaprezentował wiele wersji „Fotela Wołu“, które miały rogi lub były ich pozbawione, i była to ta mniej poważna strona jego działalności. Kiedyś powiedział: „Musimy pamiętać, aby wszystko nie stało się tak potwornie poważne. Musimy się bawić, ale musimy się bawić na serio". W kolejnych latach wciąż projektował fotele, ale pracował także nad oświetleniem, czego przykładem jest stworzona w 1976 r. z córką Marianne „Lampa Słup“. Wegner powiedział, że „Fotel nie istnieje. Zaprojektowanie dobrego fotela to zadanie, z którym nikt się jeszcze do końca nie uporał".

 wróć do początku

Zobacz galerię prac projektanta

Zapoznaj się z innmi pracami projektanta

 

© Copyright Rekta Consulting