www.dania.com.pl
Start Ambasada Danii
DesignDenmark
Kalendarz Wydarzeń
Podróże
Szlakiem wzornictwa i architektury
Bornholm -
wyspa artystów
Kontakt

Skandynawskie wzornictwo skandynawska izba gospodarcza święta tradycja

Kliknij na zdjęcie, zobacz, przeczytaj:

  • ofertę firm skandynawskich w Polsce
  • inspirujace skandynawskie rozwiązania
  • najnowsze informacje ze Skandynawii

Kolekcja prac
Børge Mogensen

      
 
 
Børge Mogensen
Duński projektant mebli

 

Børge Mogensen (ur. 13.04.1914 r. w Aalborgu - zm. 5.10.1972 r. w Gentofte) - duński projektant mebli.

Był jedną z najważniejszych postaci pokolenia projektantów mebli, którzy spopularyzowali duńskie wzornictwo na całym świecie. Wraz z Arne Jacobsenem i Hansem Wegnerem, Mogensen sprawił, że duńskie projekty mebli zyskały międzynarodowe uznanie, a jego proste i funkcjonalne meble przez ponad pół wieku cieszyły się ogromną popularnością na całym świecie.

 Młodość
 
Współpraca z Klintem
 
Projektowanie mebli
 
Późne lata 50. i wczesne lata 60



Młodość
Børge Mogensen urodził się w Aalborgu, w Danii. W 1934 r. rozpoczął karierę jako stolarz zajmując się wyrobem mebli artystycznych. W latach 1936-1938 studiował projektowanie mebli w Duńskiej Szkole Sztuk Pięknych i Rzemiosła w Kopenhadze, a w latach 1938-1942 na wydziale meblarskim Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1942-1950 był szefem studia projektowania mebli FDB, z którego odszedł, aby założyć swoje własne studio projektowe. Jego prace były wystawiane na indywidualnych wystawach w Zurychu, Nowym Jorku, Sztokholmie, Paryżu i Kopenhadze, w wśród nagród, które zdobył, były Eckersberg Medaillen (1950) oraz C.F. Hansen Medal (1972).

powrót do początku


Współpraca z Klintem

Współpracując z Kaare Klintem, Mogensen zaczął projektować klasyczne, proste i bardzo funkcjonalne meble. Zainteresował się także analizą współczesnego stylu życia, aby tworzyć przedmioty domowego użytku dostosowane do konkretnych potrzeb. Kontynuując nowatorskie studia Klinta nad sposobem, w jaki wielkość i proporcje przedmiotów powinny wpływać na ich projektowanie, Mogensen we współpracy z Grethe Meyer stworzył w 1954 r. projekt o nazwie Boligens Byggeskabe (szafki do zabudowy domu), który zapoczątkował ideę budowy półek i powierzchni przeznaczonych do przechowywania rzeczy jako integralnej części pokoju zamiast kupowania i rozmieszczania ich w przestrzeni. Mogensen prowadził badania, aby określić standardowe wymiary przedmiotów codziennego użytku, np. sztućców czy koszul, by dowiedzieć się np. ile takich przedmiotów posiadał przeciętny człowiek. Dzięki tym informacjom opracował zestaw podstawowych wymiarów szerokości i głębokości szuflad i półek, a jego tablice informacyjne zostały opublikowane jako podręcznik wykorzystywany w budowie systemów do przechowywania rzeczy. W latach 1955-1967 pracował nad serią półek „Øresund", co było bardzo trudnym zadaniem polegającym na uwzględnieniu wszelkich potrzeb związanych z magazynowaniem, jakie mogły pojawić się w nowoczesnym domu.

powrót do początku


Projektowanie mebli
Oprócz prowadzenia badań nad aspektami powierzchni służącej do przechowywania rzeczy w domu, Mogensen stworzył wiele projektów mebli i prawie co rok pokazywał je na Wystawie Cechu Kopenhaskich Stolarzy Artystycznych. W latach 40. był on także szefem działu projektowania mebli w Danish Cooperative Wholesale Society. Jego meble, w których wyraźnie widać było to, że szkolił się na tradycyjnego rzemieślnika, były wysoko cenione przez klientów, którzy nie zaczęli jeszcze interesować się modernizmem i wpływem, jaki miał on na meble i sztukę dekoracyjną. Mogensen zadowalał sceptyków klasycznymi projektami, ale od samego początku tradycyjne formy subtelnie wzbogacał o nowe pomysły. W 1945 r. zaprojektował sofę ze skórzanymi wiązaniami, które pozwalały na opuszczanie jej boków. W zaprojektowanym w 1949 r. krześle, które krytycy określili jako „wzór dla krzeseł przyszłości“ wykorzystał zaokrąglone, lekko opadające oparcie, które wzdłuż kręgosłupa było wycięte w kształcie organicznej kropli rosy. W zaprojektowanym na wystawę stolarzy artystycznych wnętrzu połączył duński dąb ze skórzanymi obiciami oraz łupkowymi płytkami w sposób, który był przykładem nowego połączenia materiałów. Komplet mebli do pokoju rodzinnego „Właśnie tu mieszkamy“ [ang. "This is Where We Live"] zaprojektował w 1953 r., wykorzystuje nową koncepcję pokoju dziennego, w którym znajduje się stół warsztatowy oraz stół do szycia, co miało zachęcać członków rodziny do uczestniczenia w wielu czynnościach jednocześnie.

powrót do początku


Późne lata 50. i wczesne lata 60.
Przed końcem dekady Mogensen ponownie zaczął wykorzystywać bardziej prosty funkcjonalizm, który Klaus Meedom, pisząc o wystawie stolarzy artystycznych, określił jako „tak surowy, że sam musi łamać własne zasady, aby móc swobodnie oddychać“. Przeprojektowany fotel hiszpański z 1959 r. był chwalony za swoją elegancję i wykorzystane materiały. W 1959 r. zaprojektował komplet prostych, solidnych i skromnych mebli do nadmorskiego domku, w 1960 r. komplet składający się z tradycyjnego dębowego stołu i krzesła, a w 1962 r. komplet z sosnowego drewna do umeblowania „gabinetu męża“. Mogensen współpracował często także z tkaczką Lis Ahlmann pracując nad projektami tkanin, a po śmierci Klinta w 1954 r. zajął jego miejsce jako projektant w Duńskim Muzeum Sztuki Dekoracyjnej.

powrót do początku



 Zobacz galerię zdjęć mebli Børge Mogensena

Zobacz pozostałe prace projektanta

 

 

© Copyright Rekta Consulting